Mecseknádasd
Önkormányzata
  • Vakbarát változat

Aktív turizmus

Mecseknádasd a Kelet-Mecsek Tájvédelmi Körzet határán, festői fekvésű völgyben fekszik. A hegyek, erdők között kanyargó Réka-patak/ Öreg-patak, a Schlossberg Várhegy, illetve a Templom-hegy lábánál elterülő sváb település joggal viseli a „Kelet-Mecsek kapuja” nevet. Földrajzi, geológiai adottságai miatt természetes növény- és állatvilága fajokban igen gazdag. A KNY-i kiterjedésű hegység szubmediterrán hatásokat tükröző élővilága, a déli oldalakra felhúzódó gyümölcsösök, szőlők, szelídgesztenyések és tölgyesek megannyi kirándulási lehetőséget rejtenek magukban.

A völgyben fekvő település (190 m) lába előtt emelkedik közvetlen a Kelet-Mecsek megannyi dombsága, melyek mind a négy évszakban remek kirándulási lehetőséggel kecsegtetnek. Mecseknádasd kiemelkedő pontjai délnyugatra fekvő Kecske-hát ("Kecske-Höhe") (490 m) és a nyugati szélen lévő Templom-hegy ("Kirchenbeg") (410 m). A hegyek közelsége miatt a sajátos, az átlagosnál hűvösebb mikroklíma jellemzi. Érdekesség, hogy a Mecsek felől érkező tisztavízű Réka-patak (Öreg-patak) szeli ketté a falut, melyben egykoron rákok is éltek.

A település északi külterülete is felfedezésre vár, ahol egy egészen más arcát mutatja a táj. A főutcára merőlegesen felfutó pincesorokon („hohl-ok”) való barangolást követően jutunk el a Puszta-tetőre, majd a Kakas-hegyre ("Kickelsberg") (285 m), ahol gyalog- vagy kerékpártúrán is részt vehetünk. Érdemes a pincesorokat keresztbe is bejárni, hiszen páratlan kilátásban lehet részünk.

A vadregényes területet túraútvonalak hálózzák be, így gyalogosan is jól bejárható. A látogatók útba ejthetik az üveghutákat Pusztabányán, a Máré-várat, a fokozottan védett Óbányai-völgyet a Csepegősziklával és a Ferde-vízeséssel. A természetet, vadregényes erdőket kedvelő látogatók számos természeti kincsre, kultúrtörténeti értékre találhatnak a területen. A Duna-Dráva Nemzeti Park Igazgatóság munkatársai garantált programokkal, valamint előzetes egyeztetés alapján kérhető túrákkal várják az érdeklődőket.

A Keleti-Mecsek páratlan szépségű, vadromantikus völgye az Óbánya és Kisújbánya közt húzódó Óbányai-völgy, olyan természeti csodákkal, mint a Ferde-vízesés vagy a Csepegő-szikla. A bájos sváb faluból, Óbányáról kiindulva, a Dél-dunántúli Kéktúra útvonalán járjuk végig a völgy legszebb szakaszát az újraéledő Kisújbánya üdülőfaluig, majd felmászunk a Mecsek vonulataira gyönyörű kilátást nyújtó Cigány-hegyi kilátóba. Visszafelé kellemes, árnyas úton térünk vissza a faluba.

Kiépített túrautak

A településen keresztülhaladó turistautak

Mecseknádasd területén és környékén számos, jól kitáblázott országos és nemzetközi turista- és zarándokút is keresztülhalad:

Bővebb információ

1. A kirándulásra, természetjárásra készüljünk fel, s előre készítsük el mindazt, amit magunkkal akarunk vinni!
  2. Öltözetünk praktikus legyen, így elkerülhetjük a terep és az időjárás kellemetlenségeit! (Nem létezik rossz idő, csak rosszul öltözött természetjáró.)
  3. Ne éktelenítsük el a természet szépségeit szeméttel: a hátizsákban visszafelé sem foglal több helyet, mint a kirándulás elején!Az autót, motort hagyjuk a parkolóban, erdőszélen, aztán bóklásszunk gyalogosan tovább!
  4. Tüzet csak az erre kijelölt helyen gyújtsunk, és távozás előtt ellenőrizzük, hogy elaludt-e!
  5. A szabadban alkalmazkodjunk a természethez! Ne zavarjuk annak nyugalmát hangos, gondtalan magatartással!
  6. Források, patakok vizét ne szennyezzük! Ugye semmit nem mosunk, mosogatunk bele az élővízbe? A természet és az ott élők innák ténykedésünk levét!
  7. Ha természetjárás, kirándulás közben madárgyűrűre bukkanunk, küldjük el a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület címére!
  8. Hagyjunk úgy mindent a természetben, ahogy találtuk: fordítsuk vissza a felfordított követ, dobjuk vissza a tóba a kirántott hínárt!
  9. Mindig a kijelölt úton haladjunk, ne vágjunk át a földeken, erdőn, gyepeken!
  10. Ne hagyjunk árulkodó jeleket, amelyek a fészkekre, vackokra felhívhatják emberek vagy állatok figyelmét!
  11. Védett fajok minden fejlődési formája, minden körülmények között védett!
  12. Fokozottan védett területek látogatásához, illetve védett területeken való sátrazáshoz kérjünk engedélyt az illetékes természetvédelmi hatóságtól!
  13. Az összes forrás, barlang, víznyelő védelem alatt áll!
  14. Ne áruljuk el akárkinek, ha valahol érdekesre bukkantunk. Sokszor igaz az a mondás, hogy a titok, mihelyt két ember tud róla, nem titok többé.
  15. Gyűjtés helyett inkább fényképezzünk!
(Forrás: Duna-Dráva Nemzeti Park Igazgatóság)

Mecseknádasd Önkormányzata

7695 Mecseknádasd, Patak utca 2/1.